VC Evropy - prewiew

20. července 2007 v 10:46 | Angie |  Grand Prix 2007
Letošním desátým závodem je GP Evropy, pořádaná na německém okruhu Nürburgring. Mezi jezdci nepatří k nejoblíbenějším.

Má však svou osmdesátiletou tradici a přestože se dnes závodí na zcela jiné trati než tomu bylo poprvé v roce 1927, patří k základním pilířům motoristického sportu v Evropě.
Čím je pro Brity Silverstone, tím je pro Němce Nürburgring
Nürburgring patří k nejstarším závodištím na světě. Závody se v pohoří Eifel pod hradem Nürburg pořádají již od roku 1927. Od té doby se mnohé změnilo a okruh pro velkou cenu Evropy doznal před lety zásadní změny. Přesto do historie motoristického sportu vstoupila navždy jména částí starého okruhu: Kesselchen, Fuchsröhre, Bergwerk nebo Karussell. Od roku 1976 už jsou pro formuli 1 jen minulostí a dnes se jimi prohánějí závodním tempem pouze cestovní vozy.
Letošní velká cena na Nürburgringu je jediným závodem formule 1 na území Německa. Za rok je na řadě okruh Hockenheimring, který se bude o pořadatelství s Nürburgringem střídat. Přestože okruh navštěvují pravidelně desítky tisíc skalních příznivců formule 1 nejen z Německa, je ve zbylém období kraj v pohoří Eifel dost ospalý, vyhovující zejména turistům, jimž se nabízí k návštěvě několik pamětihodností. Mezi jinými je to románská bazilika, postavená v roce 1093. Z 12. století pak pochází již zmiňovaný hrad Nürburg, podle něhož získal tradiční okruh své pojmenování. Vlastní závodiště také nabízí mnoho zajímavostí ke zhlédnutí. Je zde muzeum se sbírkou historických filmů o závodech a velký zábavní park s atrakcemi na téma automobil, motoristický sport a mobilita. Největší pozornost 300 tisíc návštěvníků, kteří zde během roku tráví svou dovolenou, na sebe ale poutá nezapomenutelná, 75 let stará Severní smyčka jako součást tradičního okruhu a pak nový okruh, otevřený v roce 1984. Na všechny akce, konané na starém i novém Nürburingu, přijíždí ročně na milión diváků.
Nürburg Grand Prix Kurs - informace o okruhu
Délka okruhu5 148 m
Délka závodu60 kol, 308.863 km
Kvalita asfaltového povrchukluzký
Opotřebení pneumatikstřední
Přilnavostnízká
Opotřebení brzdstřední
Jízda na plný plyn58%
Nejdelší úsek na plný plyn800 m
Projektovaná nejvyšší rychlost302 km/h
Spotřeba benzínustřední
Orientace okruhupo směru hodinových ručiček
Počet levých zatáček6
Počet pravých zatáček9
Nový okruh se nachází v přímém sousedství s původní, legendami opředenou tratí. Starý okruh měřil neuvěřitelných 22,830 km a představoval prakticky nezapamatovatelný labyrint zatáček. V rámci dřívějších závodů formule 1 patřil k nejtěžším a nejnebezpečnějším. Po těžké nehodě, při níž v roce 1976 málem uhořel Niki Lauda, byl tento okruh z kalendáře vyškrtnut. Na novém okruhu se po oficiálním otevření 12. května 1984 jako první uskutečnila ještě téhož roku GP Evropy. V roce následujícím se zde konala naposledy GP Německa, která se pak přestěhovala na Hockenheimring. Celkově hostil Nürburgring GP Německa 23krát, 12krát se na něm konala GP Evropy a dvakrát GP Lucemburska.
Okruh v dnešní podobě po přestavbě prvního sektoru během zimy 2001/2002 a další drobné úpravy první zatáčky před sezónou 2003 měří 5148 metrů. Závod se jede na 60 kol, což dá dohromady vzdálenost 308,863 km. Trať tvoří směs pomalých a rychlých zatáček. Po přestavbě první zatáčky se z ní stalo vhodné místo pro předjíždění, ale současně místo častých postartovních kolizí. Dalším úsekem s možností vyzrát na soupeře je vlásenka Dunlop a ještě závěrečná ostrá zatáčka Coca-Cola před cílovou rovinkou. Na Nürburgringu bývá velmi nevyzpytatelné počasí, které se dokáže během víkendu výrazně změnit. Okruh je náročný na nastavení podvozku. Množství pomalých zatáček a požadavek na rychlé výjezdy do krátkých rovinek má za následek poměrně strmé nastavení křídel, aby auto generovalo co největší přítlak. Pro motory nepředstavuje německá trať až tak velkou zátěž. Protože se okruh nachází ve výšce kolem 500 metrů nad mořem, znamená tato skutečnost ztrátu asi pěti procent výkonu, takže se v konečném důsledku snižuje mechanické zatížení dílů pohonné jednotky. Na plný plyn jedou jezdci pouze na 58 procentech délky okruhu, což je oproti průměrným 61 procentům ze všech okruhů také málo.
Z historie Nürburgringu
18. a 19. června 1927slavnostní otevření se závodem pojmenovaným Eifelrennen (85 tisíc diváků, vítěz Rudolf Caracciola)
15. července 1928první smrtelná nehoda (Čeněk Junek na Bugatti v úseku Bergwerk)
28. července 1928založení společnosti Nürburgring GmbH
3. července 1934zrození Stříbrných šípů při Eifelrennen
1936vytvoření zatáčky Karessell s 33% sklonem, Bernd Rosemeyer zajel kolo pod 10 minut
25. července 1937poprvé postavení na startu podle dosažených tréninkových časů
29. července 1951první poválečný závod, GP Německa
31. srpna 1953první závod na 1000 kilometrů (44 kol na Severní smyčce)
1. srpna 1954GP Německa s návratem Stříbrných šípů před více jak 300.000 diváky
26. července 1955návrat motocyklové velké ceny (naposledy v roce 1931)
1959pro malý zájem diváků z předchozích dvou let pořádá GP Německa berlínský kruh Avus
6. srpna 1961Wolfgang Graf Berghe von Trips zajel kolo pod 9 minut
červen 1967první závod na 24 hodin
1970bojkot okruhu týmy F1, GP Německa se jede na Hockenheimringu
1971přestavba Severní smyčky, návrat formule 1
12. srpna 1973"Nürburgring Show" závod historických vozidel, z něj se později stala Oldtimer Grand Prix
1975Niki Lauda zajel kolo pod 7 minut
1. srpna 1976těžká nehoda Nikiho Laudy spojená s požárem jeho Ferrari
11. listopadu 1976první úvahy o využití Jižní smyčky pro stavbu nového okruhu
1977ztráta licence na pořádání závodu F1, GP Německa se stěhuje na Hockenheimring
1980založení společnosti na záchranu Nürburgringu, vzniká plán nového 4,5 dlouhého okruhu
24. srpna 1980poslední motocyklová GP na Severní smyčce
12. května 1984otevření nového okruhu závodem 21 Mercedesů 190 (vítězí Senna před Laudou, 120 tisíc diváků)
7. října 1984GP Evropy na novém okruhu (vítězí Alain Prost)
4. srpna 1985poslední GP Německa na Nürburgringu (vítěz Michele Alboreto)
1. října 1995návrat velkých cen jako GP Evropy
23. května 2002GP Evropy na upraveném okruhu, nyní s délkou 5,1 km
22. července 2007naposledy GP Evropy před ročním střídáním pořadatelství s Hockenheimringem
Události posledních let
V roce 2000 poprvé zvítězil Michael Schumacher na Nürburgringu po přestupu k týmu Ferrari. Závod navštívilo v něděli 142 tisíc diváků, za celý závodní víkend dosáhla návštěvnost rekordních 317 tisíc diváků. Z pole-position startoval David Coulthard (McLaren-Mercedes), ale nejvýhodnější postavení nedokázal využít. O rok později si Michael Schumacher vítězství zopakoval. V kvalifikaci si vyjel pole-position a postavil se do první řady společně se svým mladším bratrem Ralfem. Na startu ho dost nešetrně natlačil k okraji dráhy, aby mu zabránil v předjetí. Ralf si pak v průběhu velké ceny vykoledoval trest za přejetí bíle čáry na výjezdu z pit-lane a skončil až čtvrtý. Za vítězným Michaelem dojel na druhém místě Juan-Pablo Montoya (Williams) a jako třetí projel cílem David Coulthard (McLaren-Mercedes).
V roce 2002 si první řadu zajistily oba monoposty Williams a také další řady byly jednobarevné v pořadí Ferrari, McLaren-Mercedes a Renault. V přebudované první zatáčce došlo hned po startu k několika kolizím. V závodě pak rozhodla lepší strategie týmu Ferrari, který zvolil dvě zastávky v boxech a jehož piloti Michael Schumacher a Rubens Barrichello mohli absolvovat celou velkou cenu s lehčími monoposty. Vítězem se stal Rubens Barrichello, když o svém triumfu rozhodl hned na startu, kde předstihl svého týmového kolegu i Ralfa Schumachera. Ferrari získalo double a třetí projel cílem Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes).
V následující sezóně se jako nejsilnější tým představil při GP Evropy na Nürburgringu tým Williams. Nejenže se dočkal prvního vítězství na novém okruhu, ale hned se jednalo o double. Zvítězil Ralf Schumacher před Juanem-Pablem Montoyou, čest Ferrari zachraňoval třetím místem Rubens Barrichello. Původně byl ovšem nejblíže triumfu Kimi Räikkönen, než v jeho McLarenu zkolaboval motor Mercedes. Michael Schumacher tentokrát závod úplně nezvládl, když vyjel po smyku, který následoval po pokusu o předjetí Juana-Pabla Montoyi, z dráhy a traťoví komisaři ho museli vytlačit z kačírku.
Rok 2004 patřil suverénnímu týmu Ferrari. Za zády vítězného Michaela Schumachera a druhého v cíli Rubense Barrichella se toho ale událo poměrně dost. Na startu se dostali do kontaktu Takuma Sato (BAR-Honda) a Jarno Trulli (Renault), což vyneslo na druhé místo Kimiho Räikkönena (McLaren-Mercedes). Fin musel ale stejně jako týmový kolega David Coulthard odstoupit po defektu motoru. Do vzájemné havárie se dostali oba jezdci Williamsu Juan-Pablo Montoya a Ralf Schumacher, německý pilot musel okamžitě závod vzdát. Třetí místo si po taktickém výkonu zajistil Jenson Button (BAR-Honda) před Jarnem Trullim a Fernandem Alonsem (oba Renault).
GP Evropy 2005 přinesla velkou dávku smůly Kimimu Räikkönenovi. Při jednom předjížděcím manévru probrzdil a na obvodu pneumatiky se mu vytvořila ploška, která způsobila vibrace. V jejich důsledku prasklo v posledním okruhu u McLarenu zavěšení předního kola a Fin závod nedokončil. Cílem projel vítězně Fernando Alonso (Renault) a pokračoval v úspěšné cestě za prvním titulem mistra světa. Za ním na druhém místě dokončil velkou cenu Nick Heidfeld (BMW Williams), který startoval z pole-position. Třetí místo obsadil Rubens Barrichello (Ferrari) před čtvrtým Davidem Coulthardem (Red Bull Racing).
GP Německa - základní statistické údaje (pouze Nürburgring)
Počet dosavadních GP36
První GP1951
Loňský vítězMichael Schumacher - Ferrari 248 F11:35:58,765
Loňký pole-positionFernando Alonso - Renault R261:29,819
Loňské nejrychlejší koloMichael Schumacher - Ferrari 248 F11:32,099
Díky vynikající závodní strategii zvítězil v minulém roce ve své poslední aktivní sezóně před domácím publikem Michael Schumacher (Ferrari) před obhájcem titulu i vítězem z předchozího ročníku GP Evropy Fernandem Alonsem (Renault). Výkonnost italské stáje Ferrari potvrdil třetím místem Felipe Massa, za ním projel cílem jako čtvrtý Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes). Tuto čtveřici od sebe oddělovaly 4,8 vteřiny. O zbylá bodovaná místa se podělili v pořadí od pátého do osmého v cíli Rubens Barrichello (Honda), Giancarlo Fisichella (Renault), Nico Rosberg (Williams) a Jacques Villeneuve (BMW Sauber).
S čím přijíždějí týmy k letošní GP Evropy
Po GP Francie a GP Velké Británie se vývoj v šampionátu opět obrátil ve prospěch týmu Ferrari. Alespoň co se výkonnosti týká, i když zatím díky větší konstantnosti Fernanda Alonsa a především Lewise Hamiltona na McLaren-Mercedes bodově ztrácí. Italská stáj už sice nemá ve svém kokpitu Michaela Schumachera, jehož domácí příznivci dokázali na Nürburgringu rozpoutat rudé šílenství, je však výkonnostně na vzestupu a také při posledních testech v belgickém Spa-Francorchamps se jí dařilo.
McLaren-Mercedes považuje velkou cenu na Nürburgringu díky německému partnerovi právem za domácí závod, a proto k němu přistupuje s plnou zodpovědností. Má jednu jistotu. Ani po tomto závodě nemůže přijít o vedení Lewise Hamiltona v hodnocení jednotlivců a to samé platí o Poháru konstruktérů. Pro britsko-německý tým by to bylo ovšem málo, a tak je třeba počítat s tím, že jsou oba jeho jezdci naladěni na vítězství. Zvláště poté, co jim v posledních dvou závodech Ferrari ujíždělo.
Německo má ještě další zastoupení v týmu BMW Sauber. Ten úspěšně odrazil útok Renaultu v předchozích dvou závodech a zatím drží třetí pozici mezi konstruktéry pevně v rukou. Francouzi se ale nevzdávají a pro GP Evropy připravili nové aerodynamické díly, s nimiž se chtějí dostat na rovnocennou úroveň s BMW Sauberem.
Následují týmy silného středu startovního pole. Z japonské dvojice Honda - Toyota se potřebuje předvést především Toyota, jejíž závodní tým sídlí v německém Kolíně nad Rýnem, a očekává se velká návštěva jejích spolupracovníků. Za Williams závodí mladý Němec Nico Rosberg, takže pro něj je GP Evropy rovněž silně motivačně zabarvena. Pokud se podaří Red Bullu zajistit dostatečnou spolehlivost, mohli bychom se v jeho podání konečně dočkat body oceněného vystoupení. Vždyť David Coulthard naposledy bodoval v GP Španělska a Mark Webber ve Spojených státech.
Nejslabší výkony se dají očekávat od trojlístku Super Aguri, Scuderia Toro Rosso a Spyker. Z něj jsou na tom nejlépe Japonci, jak ale sami slovy Anthonyho Davidsona připustili, přidat ke čtyřem bodům Takumy Sata nějaký další bude ve zbytku sezóny především dílem náhody a štěstí. Scuderia Toro Rosso má sice bezprodlevovou převodovku, která jejím monopostům přidala na rychlosti, ale současně výrazně ubrala na spolehlivosti. Navíc začíná v týmu panovat nervozita, protože se nedostavuje předpokládaný vzestup výkonnosti a vedení týmu otevřeně hovoří o nespokojenosti s výkony současné jezdecké dvojice a o její připravované výměně v roce 2008. To u Spykeru na další sezónu nečekali, hned po GP Velké Británie propustili Christijana Alberse a pro GP Evropy jej nahradili domácím závodníkem Markusem Winkelhockem, který si tak, jako jeden z pěti Němců na startu, odbyde křest před domácím publikem.
GP Evropy 2007 - časový harmonogram (SELČ)
Pátek 20. července
10:00 - 11:301. volný trénink
14:00 - 15:302. volný trénink
Sobota 21. července
11:00 - 12:003. volný trénink
od 14:00kvalifikace
Neděle 22. července
od 14:00závod
(zdroj: formule1.auto.cz)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.